26 kwietnia 2011

ZE SŁOWNIKA - crossmedia




Crossmedia to pojęcie, z którym spotkał się każdy, no może prawie każdy kto w jakiś sposób jest związany z marketingiem i reklamą. Pojęcie to stało się w ostatnim czasie bardzo popularne ze względu na fakt, że konsument korzysta w tej chwili z więcej niż jednego medium - np. prasy, radia i internetu.
Crossmedia to inaczej przekaz marketingowy emitowany w kilku różnych mediach równocześnie, takich jak internet, TV, prasa, radio, outdoor czy aplikacje dzięki czemu zwiększa się zasięg przekazu docierającego do pożądanej grupy docelowej, a tym samym wzrasta efektywność kampanii reklamowej. Jest to jednak przekaz niezwykle kosztowny, rzadko stosowany w naszym rodzimym kraju.
Na taki przekaz mogli sobie pozwolić producenci amerykańskiego filmu Batman „The Dark Knight”, w którym zagrał niestety już nie żyjący Heath Ledger.
Kampania pod hasłem „Why So Serious” jest podawana jako jedna z największych i najbardziej efektywnych kampanii w dziejach marketingu. Kampania, która została zrealizowana na pograniczu świata fikcji i realnego wciągnęła w zabawę tysiące fanów w całej Ameryce. "W kampanii powołano do życia postacie i instytucje, które odgrywały główne role w filmie i spełniały ważną funkcję w poszczególnych etapach kampanii. W internecie powołano do życia miasto przygód Batmana – Gotham oraz istotne instytucje funkcjonujące w filmie, takie jak lokalna stacja telewizyjna Gotham Cable News, bank, kościół, policja, metro, firma taksówkowa, pizzeria czy bistro. Na łamach lokalnej gazety „The Gotham Times” pojawiały się artykuły na temat wydarzeń z życia miasta i pomagały wciągać fanów w kolejne fazy kampanii." - pisze w swoim artykule Dawid Trzeciak. Co więcej, zorganizowano realne wiece wyborcze w 110 miastach USA - dokumentację do tej akcji stworzyli sami jej uczestnicy i świadkowie. Każdy mógł zamieszczać filmy i zdjęcia z ulicznych działań na specjalnej stronie internetowej. W sumie w działaniach crossmediowych udział wzięło 10 mln konsumentów z 75 krajów świata. W kampanii wykorzystano takie kanały komunikacji, jak: internet (setki stron www), interaktywne gry, e-maile, telefonia komórkowa, materiały drukowane, zorganizowano wiece wyborcze, prowadzono działania PR. Życzyłabym sobie aby kampanie na podobnym poziomie przeprowadzono kiedyś w Polsce :)